0

Mobil Oyun Tasarımında Anlatıya Yönelik Temel Öneriler

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +3 (from 3 votes)

 Mobil Oyun Tasarımında Anlatıya Yönelik Temel Öneriler

Dijital Oyun Tasarımında Anlatıya Yönelik Temel Öneriler yazımızda sadece mobil değil tüm platformlara yönelik bilgiler verilmişti. Bu yazımızda ise Tonguç İbrahim Sezen’in Oyun Geliştirme 101 Mobil Oyun Tasarımında Anlatı eğitiminden yararlanarak mobil odaklı konuşup oyun dünyasından örnekler vereceğiz.

Daha önceki yazımızda her oyunun bir hikayesinin olmak zorunda olmadığına değinmiştik. Örnek olarak Yılan ve Tetris gibi oyunlar ya da puzzle türü oyunlar tam bir öykü içermemektedir, basit bir kurguya dayalıdırlar. Bu oyunları tam olarak yine öyküleştirmesek de farklı şekilde kurgulayarak bu eski oyunları yeni şekilde sunabiliriz. Bunlara Kasap Havası ve Dolmuş Driver gibi örnekleri verebiliriz.

Candy Crush Saga da aslında yeni bir oyun sayılmaz, eski benzer oyunları (Bejeweled) mobil platformda daha tatlı olarak sunmaktadır; ama çok farkına varamasak da Tiffie ve Mr. Toffee gibi karakterler ile bir öykü oluşturmaya çalışmaktadır.

candy crush saga bejeweled Mobil Oyun Tasarımında Anlatıya Yönelik Temel Öneriler

Hikaye Odaklı Eski Klasik Oyunları Mobilde Kullanmak

Mobil yeni bir platform olduğundan diğer eski platformlardaki stratejileri bilmek ve onlardan yararlanmak bizim için önemli bir alışkanlık olmalıdır. İnceleyeceğimiz bu stratejelerin belki de mobile birebir uygulanabileceğini ya da üstüne çok daha yeni şeyler uygulanabileceğini göreceğiz.

Broken Sword – The Smoking Mirror: Remastered

broken sword the smoking mirror Mobil Oyun Tasarımında Anlatıya Yönelik Temel Öneriler

George ve Nico’nun Templar’ların dünyayı ele geçirme planlarını engelledikleri bu macerada biri eski avukat, biri gazeteci olmak üzere her iki karakteri de kontrol edebildiğimiz serüven, point click tarzda oynanıyor ve çizgi tarzdaki grafikleriyle hala türün müdavimleri tarafından büyük ilgi görüyor.

The 7th Guest

 Virgin Games tarafından ilk olarak 1993’te yayınlanan The 7th Guest Trilobyte Games tarafından mobil platforma taşındı. Korku ve adventure klasiklerinden olan bu oyun iOS’ta ücretli olarak sunulmakta.the seventh guest Mobil Oyun Tasarımında Anlatıya Yönelik Temel Öneriler

Eski Fikirler Yeni Platformda – Gamebook Adventures

Basılı kitaplar aracılığıyla sunulan oyunlar artık mobilde can buluyor. Oyun kitabını ve zarlarınızı alıyorsunuz. Bir başlangıç yapıp ilgili sayfaların sizi kitabın başka sayfalarına yönlendirerek farklı farklı hikayelere şahit oluyorsunuz. Mobil platform sayesinde ne zarları ne de kitapları yanınızda taşımanıza gerek var, mobil cihazınız bu maceralar için yeterli.

Örnekler:

gamebook adventures Mobil Oyun Tasarımında Anlatıya Yönelik Temel Öneriler

gamebook adventures 2 Mobil Oyun Tasarımında Anlatıya Yönelik Temel Öneriler

gamebook adventures 3 Mobil Oyun Tasarımında Anlatıya Yönelik Temel Öneriler

Mobil ve Diğer Platformlar için Yeni Öykü Odaklı Oyunlar

2011 Mart ayında iOS platformunda yayınlanan Superbrothers: Sword & Sworcery EP, indie adventure (bağımsız macera) ve point clicking (fare tıklama) türünde bir oyun. Özellikle müzikleri, grafikleri ve oynanışı ile App Store’un en gözde oyunları arasında yer alıyor. Menü tasarımı, karakter etkileşimi, bölüm tasarımları, bulmacalar ve savaş moduna geçiş teknikleri ile ödüller alan bu oyunu denemenizde fayda var.

super brothers Mobil Oyun Tasarımında Anlatıya Yönelik Temel Öneriler

mobil oyun kumesi Mobil Oyun Tasarımında Anlatıya Yönelik Temel Öneriler

Oyunlarla Rehberlik

WhaiWhai uygulamasını indirdikten sonra SMS atıp telefonunuza kodun gelmesini bekliyorsunuz. Bu kod ile hikaye açılıyor ve size gitmeniz gereken bölgeyi söyleyerek hikayeyi başlatıyor. Gittiğiniz yerlerdeki gizli ipuçlarını yakalayarak hikayeyi çözmeye çalışıyorsunuz.

Stray Boots sizi şehirdeki sokaklara yönlendiriyor ve gidilen yer ile ilgili pek bilinmeyen gerçek bilgileri sunmaya başlıyor.

Geocaching hazine avı kurgusuna sahip bir oyun. Yakınınızda saklı kutuyu harita üzerinde göstererek bunları bulmanızı sağlıyor. Bu kutudan not defteri çıkıyor örneğin ve sizden önce bulmuş olan kişilerin  yazdıklarını görebiliyorsunuz.

Ingress oyununda amaç insan ırkını “Shaper” adı verilen bilinmeyen bir güçten korumaktır. Tabi bakış açısına göre “Shaper” adı verilen bu güçle insan ırkını aydınlatmak da olabiliyor. Bu seçtiğiniz ittifaka göre değişiyor. “Aydınlanan” veya “Direnişçi” tarafınıza göre değişiyor. Portalları birbirine bağlayarak ve “Kontrol Alanları” oluşturarak ittifakınızın ilerlemesini sağlıyorsunuz. Bu ilerleme Mind Unit adı verilen oyunda “+MU” olarak geçen ve oyunda “Intel” kısmında ittifakların yüzdeleri verilirken altında olan birimi arttırmayla oluyor. Her ittifakın oluşturduğu kontrol alanları ne kadar büyük olursa o kadar çok zihin birimi elde ediyorlar. Daha fazla bilgiye buradan ulaşabilirsiniz.

Augmented Reality ve Koşu Oyunları

Haunted Planet – Ghost Hunt ile etraftaki hayaletleri avlayalım. Resmin büyük halini görmek için resme tıklayabilirsiniz.

 Mobil Oyun Tasarımında Anlatıya Yönelik Temel Öneriler

The Ghost Club ile etraftaki hayaletleri avlayalım.

Zombies Run ile zombilerden kaçalım, kahraman olalım; ama en önemlisi dışarda koşarak zinde kalalım simple smile Mobil Oyun Tasarımında Anlatıya Yönelik Temel Öneriler

Street Quest ile koşalım, şehirdeki diğer koşucularla tanışıp yarışalım, zinde kalalım.

Mobilde Dokunmatik Ekranlar ile İlişki Oyunları

Ruben and Lullaby aşklarındaki ilk kavgalarını yapmak üzereler. Dokunmatik ekranla tıpkı bir enstrüman çalar gibi yaptığımız dokunuşlarla hikayelerine hayat veriyoruz. Telefonu sallayarak daha da sinirlenmelerine sebep olabiliyoruz.

ruben and lullaby Mobil Oyun Tasarımında Anlatıya Yönelik Temel Öneriler

Luxuria Superbia bir poleni canlandırdığımız, dokunuşlarımızla çiçekleri canlı tutmaya çalıştığımız bir oyun.

Mobil platformlardaki hareketlilik uzun bir süre daha devam edecek gözüküyor. Yeni oyun fikirleri ararken eski klasik oyunları da inceleyip mobile nasıl uyarlayabileceğimizi düşünmek faydalı olacaktır.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (4 votes cast)
Mobil Oyun Tasarımında Anlatıya Yönelik Temel Öneriler, 5.0 out of 5 based on 4 ratings

Volkan Sel

Merhaba, Telekom sektöründe Analist olarak çalışıyorum, aynı zamanda blog yazarıyım. Mobil Uygulamalar, Oyun Tarihi ve Oyun Türleri, Mobil Cihazlar, Dijital Pazarlama, Usability gibi konular ile ilgilenmekteyim.

Bir Yorum Yaz