System Shock 3 ile ilgili haberlerin gündemde olduğu bu dönemde ben de henüz seriyi oynamamış ya da nostalji yapmak isteyenler için bir yazı hazırlayayım dedim. Nostalji Severler için Steam İndirimlerinden Seçtiğim 30′dan Fazla Efsane Oyun yazımda listeye 1994 yılında çıkan System Shock ve 1999 yılında çıkan System Shock 2 oyunlarını da eklemiştim. System Shock ilk oyununda mouse look gibi özellikler olmadan geliyordu; ancak Steam listesindeki System Shock: Enhanced Edition versiyonu ile çok rahat oynayabilirsiniz 🙂
Peki nedir System Shock serisini önemli kılan? Gelin birlikte hikayesinden oyun dünyasına getirdiği yeniliklere ve ilham olduğu oyunlara kadar inceleyelim.
Not: Bu yazı spoiler içerdiğinden seriyi oynamamış ve ilk defa oynayacak olanları uyarmak isterim.
System Shock
Looking Glass Technologies tarafından geliştirilen ve serinin ilk oyunu olan System Shock 1994 yılında çıkışını gerçekleştirmişti. FPS/RPG/Korku türleri karışımı olan oyun, Doom’da kullanılan bilimkurgu konseptini daha ileri taşımayı başarmış, oyuncuları *Cyberpunk temalı bir evrenin içerisine sokmuştu. Serinin bu ilk oyunu 2072 yılında geçiyordu. Farklı 3D kullanımı ve oyun yapısıyla dikkat çekmiş ve serinin devamı olacak ikinci yapımın çıkması için beklentiler oluşturmuştu.
*Cyberpunk: Cyberpunk adını verdiğimiz bu türün ana elementleri karanlık bir gelecek, yüksek teknoloji ve bilim kurgudur.
İlk System Shock oyunu TriOptimum Şirketi’nin Citadel Uzay İstasyonu’nda gerçekleşen kontrol dışı bir hackleme olayından sonrasını konu almaktadır. İstasyonun SHODAN adlı yapay zekası bu işlem sonrasında kendi bilincini kazanır. SHODAN bu uzay istasyonundaki herkesi katleder ve mutanta dönüştürür, insanlıktan intikam alabilmek için maden kazılarında kullanılan dev lazer topunu dünyaya yöneltir.
Oyunun giriş videosuna göz atalım:
İlk oyunun sonunda SHODAN ve tüm istasyon (aynı zamanda SHODAN’ın doğumuna sebep olan hackleme işlemini de yapan) isimsiz hackerımız tarafından patlatılarak yok edilir.
System Shock 2
İlk System Shock oyununda SHODAN’ın yok edilmesinin ardından yıllar geçer, 2114 yılındayız ve TriOptimum Şirketi alt-uzayda yolculuğu keşfedip uzay yolculuğu yapabilecek bir dev uzay gemisi olan Von Braun’u inşa eder. Bu gemi, UNN Rickenbacker adlı askeri savaş gemisinin eşliğinde uzayın derinliklerine açılır.
Bu oyunda kahramanımız uzman bir asker ve UNN Rickenbacker’da görevlendiriliyor. Bu göreve çıkmadan önceki bölümde “nasıl” bir asker olabileceğinizi seçebiliyorsunuz ve bu oyunun tümünü doğrudan etkiliyor. İster vurduğunu parçalayan, attığını kaçırmayan bir piyade, ister her kapıyı açabilen bir deniz subayı ya da eşyaları havaya kaldırabilen, enerji topları atabilen beyin gücünü çok iyi kullanabilen bir OSA Ajanı. Oyunun başında özelliklerinizi 3 yıl boyunca belirleyebileceğiniz bir bölüm yer alıyor. Bu bölümü bitirdikten sonra asıl oyun başlıyor.
- Marines (soldier class),
- The Navy (Engineer class),
- The O.S.A. (Psychic user)
System Shock 2 bazı yorumlarda Uzayda Geçen Deus Ex olarak da anılmaktadır.
Oyunun giriş videosuna göz atalım:
SHODAN
Oyunun kötü karakteri olan yapay zekanın adı SHODAN’dır. İsminin açılımı Sentient Hyper-Optimized Data Access Network‘tür.
Bir hackerin Shodan’ın etik değerlerini alt üst etmesiyle sanal zekâ tüm güvenlikleri devre dışı bırakır. Shodan kısa bir süre içerisinde sürekli büyüme arzusuna kapılır ve uzay istasyonunun çalışanlarını asimile eder. Amacı ise insan ırkının kökünü kurutmaktır.
Özellikle System Shock 2’de SHODAN sürekli sesi ile oyuncuyu yönlendirerek birnevi bizimle oynamakta ve yapay zekasının hakkını vermektedir. Oyunun başında hangi skill’i seçersek seçelim yine de bu yönlendirmelerine maruz kalıyorduk.
Birçok makalede System Shock 2 oyunu en korkunç oyunlar arasında yer almaktadır. Bunda karşımıza aniden çıkabilen yaratıklar, hayaletler, nereden geldiği belli olmayan sesler kadar SHODAN’ın seslendirmesinin de etkisi oldukça büyüktür. Ben sanırım gündüz oynadığımdan olsa gerek oyunu çok korkunç bulmuyorum ancak internette hep en korkunç oyunlar listesinde yer aldığını gördüm 🙂
System Shock 2 ile Bioshock İlişkisi
System Shock ile Bioshock serileri aslında farklı seriler; ancak oyun dinamikleri açısından bakıldığında System Shock 2 oyunu 2007 yılında çıkan Bioshock oyununun atası ya da ilham kaynağı olarak gösterilir. Oyun dinamiklerinin yanı sıra System Shock serisindeki bazı çalışanların Bioshock geliştirmesinde de yer aldığını düşünürsek benzerliklerin fazla olması kaçınılmaz oluyor.
Büyü kullanma, silah upgrade etme ya da tamir etme, insanların/mutantların/objelerin üzerinde silah, yiyecek ve para arama gibi oyun dinamiklerini kullanması sonucunda Bioshock yeni System Shock olarak anıldı.
System Shock ilk oyununda bir sopa buluyor ve uzun bir süre silah bulana kadar bu sopayla düşmanları öldürmeye çalışıyorduk. Benzer şekilde hatırlarsanız Half-Life’ta da levye ile başlıyorduk (buradan Half-Life oyununa da göndermemizi yapalım 🙂 ). System Shock 2’de de levye (ya da demir İngiliz Anahtarı) ile başlıyor ve silah bulana kadar büyük bir gerilim yaşıyorduk. 1994 yılı System Shock, 1998 yılı Half-Life, 1999 yılı System Shock ve sıra 2007 yılı Bioshock’a geldiğinde bu oyunda da ilk silahımız yerden bulduğumuz bir İngiliz Anahtarı oluyor 🙂
System Shock serisinde öyle her istediğimiz objeyi yanımızda taşıyamıyorduk. Inventory kapasitesi kadar yanımıza alıyor ve buradan seçimler yaparak o an elimizdeki silahlara, sağlık için ya da psişik güçler için olan enjeksiyonlara karar veriyorduk. Bioshock da bu dinamikle karşımıza çıkıyor.
System Shock 2 oyununun başında elimizdeki enerji toplarını kullanmaya çalışıyorduk. Bioshock bunu bir adım öteye taşıyarak öyle bir objeye gerek kalmadan doğrudan karakterimizin genleri ile oynanarak sol elini başka bir enerji topunu tutmaya gerek bırakmadan elektrik ve ateş çıkarma gibi yeteneklere kavuşturuyordu. Aşağıda sırasıyla System Shock 2 ve Bioshock 1 oyunlarına ait örnek plasmid ekran görüntüleri bulabilirsiniz.
System Shock’ta her kapıyı açmak için kartımız olmayabilir belki ama makineleri hackleme başarımız ile bunun üstesinden gelebiliriz. Kimi zaman dinlediğimiz ses kayıtlarında buluruz şifreyi, kimi zaman da o makineyi hacklemek için ufak puzzlelar çözeriz. Bioshock da aynı mantıkla bize makineleri hackleme fırsatı veren bir oyun olarak çıkmıştı. Hatta havada uçan ve ateş edebilen makineleri, şimdi çok moda olan drone benzeri makineler bunlar, hackleyip bizim safımıza geçmelerini sağlayabiliyorduk.
İki seri arasında epey benzerlik saymış olduk. Bioshock serisini de başka bir yazıda ele almak istiyorum. Bu yazıyı hazırlayana kadar mutlaka e-bergi’de yayınlanan Bioshock Serisi yazısını okumanızı tavsiye ederim 🙂
Sonuç:
Böylece oyun dünyasındaki önemli bir klasik seriye daha değinmiş olduk. Bu yazımın ardından konunun tamamlayıcısı olarak aşağıdaki kaynaklardan Geekyapar’ın Bioshock ile System Shock arasındaki ilişkiyi anlatan yazısını okumanızı tavsiye ederim 🙂
Herkese bol oyunlu günler dilerim 🙂
Kaynaklar:
Geekyapar- Gelmiş Geçmiş En İyi 10 Korku Oyunu
CHIP Online – Oyun tarihinin en acımasız karakterleri
CHIP Online – Dünden bugüne FPS oyunları! – System Shock
Geekyapar – SYSTEM SHOCK 2 – Gelin Size O Çok Sevdiğimiz BIOSHOCK Hangi Polenden Çıktı Onu Anlatalım
merhaba. spoiler olmasın diye yazıyı okumadım. acaba önce bioshock serisini oynarsam sıkıntı olur mu? system shock’u şimdi değil ilerde oynamak istiyorum da ondan. hikaye açısından bi problem olmaz değil mi?
Elinize sağlık, fikir olarak çok işime yaradı.